Apát
mindig nagyon szerettem. Nem is apának hívtam, hanem egyszerűen így: Bandi. Így
volt természetes. És nem csak szerettem, hanem szerettem vele élni, mert kedves
volt, jókedvű és alkalmazkodó. Miután anya meghalt, Panni pedig férjhez ment a
közönyös, lusta könyvelőhöz, Selbach Palihoz, mi apával kettesben maradtunk a
Böszörményi úti lakásban. Esténként zongoráztam neki.
-Legyél zseni – mondta ilyenkor apa. –
Mindig fordulj szembe a múlttal.
Én akkor, 1975-ben húsz éves voltam, nem
érdekelt a múlt, rajtam volt a pénzszerzési és az önállósodási kényszer. Apa
szerette volna, ha a Zeneakadémián tanulok, Mozartot és Chopint játszok
hangversenytermekben, de hiányzott belőlem az igazi tehetség vagy az a kitartás,
ami ezt a tehetséget felszínre hozta volna, meg aztán akkor éppen a Kék Marcipánszívbe
voltam szerelmes. A Kék Marcipánszív egy amerikai rockjazz alakulat volt, fúziós zenét játszottak, valamiért ez volt a
nevük, akkoriban szokásban voltak az ilyen különös nevek. Esténként a Pipacs
bárban játszottam, egyik Kék Marcipánszív-dalt a másik után, meg Chic Coreát,
sokat cigarettáztam, ittam, és felszínes lányokkal ismerkedtem. Volt barátnőm
is, Pláner Ági, vékony, magas jogászlány, néha eveztünk együtt a Dunán, a saját
lakásában lakott a Balzac utcában. Gyakran hívott, hogy aludjak nála, de én a
Böszörményi úton szerettem reggelizni apával, a konyhaasztalnál. Kávéztunk és
újságot olvastunk. Délutánonként kiültünk a kis erkélyre, volt ott két
vászonszékünk, cigarettáztunk, ha
szereztem Lucky Strike-ot,
akkor azt szívtuk, a közös kedvencünket, néztük az ötvenkilences villamosokat, amint kanyarodnak az Apor Vilmos tér felől és beszélgettünk. Apával mindig lehetett beszélgetni. Vasárnaponként Panniéknál ebédeltünk, megszokásból. Panni azt kérdezgette, mikor nősülök meg végre, Selbach Pali pedig arról beszélt, hogy milyen unalmas munka a könyvelés.
akkor azt szívtuk, a közös kedvencünket, néztük az ötvenkilences villamosokat, amint kanyarodnak az Apor Vilmos tér felől és beszélgettünk. Apával mindig lehetett beszélgetni. Vasárnaponként Panniéknál ebédeltünk, megszokásból. Panni azt kérdezgette, mikor nősülök meg végre, Selbach Pali pedig arról beszélt, hogy milyen unalmas munka a könyvelés.
-Nincs unalmas munka, csak unalmas
ember – jegyezte meg ilyenkor apa, Selbach Pali megsértődött, mi pedig
hazamentünk.
Egyik este a Pipacsban odajött hozzám
egy testes, túlillatozott férfi. Nem volt rokonszenves. Angolul beszélt. Megkérdezte,
hogy nem akarok-e az Amerigo Vespucci nevű luxushajón milliomos utasok előtt
zongorázni a Karib-tengeren. Ő volt Stan Morgan. Egzotikus mintájú nyakkendőt
és díszzsebkendőt viselt.
-Ezt kell játszanod. Ez az irányzat
most nagyon megy. És te zseni vagy – mondta és hozzátette, hogy mennyit fizet
érte. Dollárban. Elintézi a repülőjegyet
és szerez útlevelet is.
-Az nem lesz könnyű – feleltem.
-De nem is lehetetlen – mondta Morgan.
Apa nem örült, hogy elmegyek, Panni
ellenezte, Selbach Pali pedig azt mondta, hogy legyek óvatos, de hát Selbach
Pali mindig, mindenkinek azt mondta, hogy legyen óvatos. És én sem mindig
hittem abban, hogy sikerülni fog. Aztán egyszercsak csengetett a postás, egy
barna kartonborítékkal a kezében. Abban volt az útlevél.
Egy hónappal később már az Amerigo Vespucci
éttermében játszottam a milliomos közönségnek. Szép hajó volt a Vespucci,
bejártuk vele a karibi szigeteket. Igen, a fúziós dzsezz akkor nagyon ment. Sok
hódolóm volt, lányok is, persze. Napközben a fedélzeten szunyókáltam egy nyugágyban.
Minden rendben volt, csak apa hiányzott.
Annyira hiányzott, ahogyan azt korábban elképzelni sem tudtam volna. Naponta hosszú
leveleket írtam neki mindenféléről, aztán, ha kikötöttünk, feladtam a helyi
postán. Csupa jó hír. Meghosszabbították
a szerződésemet, Morgan azt mondta, hogy akár nagy zenész is lehet belőlem,
maradjak még egy évig a hajón, ő közben intézi az amerikai hangversenykörutat. Julie,
egy finom, vöröshajú párizsi sanzonett lett az énekesnőm, akkoriban már francia
dalokat is játszottunk és néha a kabinomban aludt. Apa vajon nem jönne el egy
ilyen utazásra? Néhány hét a tengeren. Lenne időnk beszélgetni. A beszélgetés a
semmittevés legkellemesebb formája. Telefonon is hívtam minden alkalommal,
amikor kikötöttünk, de nem mindig sikerült beszélnünk. Éppen Nassauban, a
Bahama-szigetek fővárosába jártunk, amikor megkaptam Morgan üzenetét arról,
hogy megkaptam a szerződést, tíz amerikai város, utána lemezfelvétel Los
Angelesben. Julie is jöhet velem. Akkor
bementem a postára, hogy felhívjam apát. Úgy festett, hogy csakugyan zseni
leszek. Várni kellett a kapcsolásra, az óceán alatt foglaltak voltak a vonalak.
A Bay Streeten cigarettáztam, néztem a kikötőben várakozó hajókat. Türelmetlen
voltam. Aztán végre szólítottak.
-Hogy vagy? – kérdeztem.
-Minden rendben. Semmi különös. És te?
-Velem sem.
Hallgattunk.
-Nagyon hiányzol – mondta azután.
-Te is nekem, apa.
Megint hallgattunk. Szerettem volna
elmesélni a szerződést, meg Julie-t, de aztán nem mondtam semmit.
-Biztosan drága onnan telefonálni –
mondta.
-Nem számít, apa, beszélgessünk még.
-Ha jössz, majd írjál. Várlak az
állomáson.
Aztán megszakadt a vonal.
Már vissza
sem mentem a hajóra. Julie-nak hagytam üzenetet. Beszéltem Morgannal, lemondtam
az amerikai hangversenyeket. Akkor nem lesz lemez, mondta mérgesen, hát
akkor nem lesz, feleltem. Csak arra tudtam gondolni, hogy apa vár az állomáson,
a Keleti füstös, huzatos peronján, ott, ahol elváltunk.
Tulajdonképpen semmi sem változott.
Reggelenként a konyhaasztalnál kávézunk, újságot olvasunk, aztán az erkélyen
elszívunk egy Lucky Strike-ot. Még mindig szerettem apával élni és az, hogy az
ember szeressen valakivel élni, nagyon fontos az életben. Talán a legfontosabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése