Hajnali
hat óra, de már perzsel a meleg, úton vagyunk, araszolunk kifelé Delhiből,
zsúfolt, zajos, tömör külváros, teherautók, kerékpárok, szamárkordék, riksák
kusza örvényében, kétszáz kilométeres keskeny és forgalmas út áll
előttünk, az indiaiak felelőtlenül,
figyelmetlenül és rosszul vezetnek, az irányjelzés ismeretlen, ha előznek,
dudálnak, ha nem előznek, dudálnak, a szabályokat senki sem tartja be és nem is
várja a másiktól, hogy betartsa, az egyetlen törvény, ami érvényes, hogy ki az
erősebb, a teherautó leszorítja a buszt, a busz
a személyautót, a személyautó a kerékpárost, a kerékpáros a gyalogost. Hajt mindenki, mintha az életük múlna
rajta. És mintha az egész ország
utazna vagy szállítana valamit.
Félúton megállunk egy – hogy is nevezzem
pontosan – étkezdénél, nyílt lángon sütik a csirkét, mellette tepsiben fűszeres
spenót és kemencében a lepény, a kerti asztaloknál külföldi vendégek, egy
brit diplomataismerősöm is a családjával, az ő
édesapja még itt volt gyarmati tisztviselő.
-Annak idején az angolok hetente
lejártak Agrába – meséli. - Nekik India
csak ugyan a Korona Gyöngyszeme volt. A sajátjuknak érezték, vasutat építettek,
megszervezték a postai szolgáltatást és a belföldi légiközlekedést.
Némi nosztalgia-hangulat, amit felold a
helyi sör, azután indulunk tovább.
Az
északi szélesség 27-ik fok tíz perce és
a keleti szélesség 78-adik fok ötödik percének metszéspontjának fekvő zajos és
zavaros kisvárosba, Agrába igyekszünk. Bizonyára nem sokan járnának erre, ha
éppenséggel nem itt állna egy különleges építmény, nem is építmény, hanem
jelenség, a Taj Mahal. Szűk utcákon araszolunk, egyik kezemben a térkép,
másikkal a kéregető koldusokat hessegetem el magamtól, de egyszercsak ott
magasodik előttünk, és akkor már nem számít a bűz, a zaj, por, a rengeteg ember. Ott a Taj Mahal.
És a legenda, ami övezi, egy igazi
romantikus regény. A. A XVII. században
élt egy uralkodó, Shah Jahan, aki feleségül vette a gyönyörű szép fiatal lányt,
Mumtaz Mahalt, aki tizenegy gyerekkel ajándékozta meg, majd az utolsó szülésbe
belehalt. Azt kérte férjétől, ne vegyen más asszonyt maga mellé és építtessen
különleges síremléket a számára. Shah Jahan komolyan vette a kérést. A terveket
a kor híres építészére, a francia Austin mesterre bízta, akinek még a feleségét
is megölette, hogy érezze át az ő
fájdalmát. Az építkezés húsz évig tartott, a főépület csillogó márvány, drágakő
berakásokkal. Az ember csak áll ott és
azt kérdezi: hogyan lehetett ezt megtervezni és megépíteni, honnan ez a
mesebeli, légies könnyedség, honnan volt a világban ennyi gazdagság, ami ezt a szépséget létrehozta.
Aztán belépünk: a kis kapun alig
szűrődik be a fény, a félhomályban még félelmetesebb a lenyűgöző méretek. A
hatalmas boltozat alatt a két sír. Végül ide temették a császárt is.
Shah Jahan egy pillanatra sem tudott szabadulni a
kibontakozó látványtól, teljesen megőszült, belerokkant. Szerette volna a folyó túlpartján fekete márványból
megépíteni saját síremlékét, ám gyermekei
megelégelték a végtelen költekezést és a közeli erődbe záratták. A megtört
uralkodó olyan cellát kért, aminek
ablaka a Taj Mahalra néz.
Ezzel a látvánnyal búcsúzott az élettől.Korábban megjelent a Népszava "Vélemények" rovatában
A Tadzs Mahalt nem könnyű ,talán nem is lehet pontosan leírni. Mást látunk hajnalban...délben...délután...alkonyatkor... este, és egészen mást a Jamuna felől. Alkonyatkor /is/lélegzet elállító. A sors ajándékából tizenháromszor csodálhattam,amit leírni nehéz, LÁTNI KELL!!
VálaszTörlésA megjegyzést most utólag írom.Ezt a csodát én, Pusztaházi Sarolta élhettem át.
Törlés