Évek
óta beszél a Fidesz vezetése egy kínai kölcsönből fejlesztett Budapest-Belgrád
vasútvonalról, ami hozzájárulna ahhoz,hogy az ázsiai árucikkek gyorsan és
hatékonyan jussanak el Európába. Szíjjártó Péter, a legnagyobbakat mondó külügyminiszter,
aki valaha regnált a Bem rakparton, odáig ment 2014. szeptember 4-én, hogy „a
kínai vállalatok számára Magyarország lett Európa kapuja”. Lehet, hogy sokan
elhiszik az efféle mondatokat, de aki egy kicsit is ismeri az ázsiai
nagyhatalom lehetőségeit, az tudja, hogy nekik minden európai ország kapu,
hiszen árucikkei gyakorlatilag elárasztják kontinensünket. Miért éppen
Magyarország lenne a kapu?
És a szokásos módon, miközben mi itthon
nagyokat mondunk, és ezen a belgrádi dolgon rágódunk, a világ megint elment
mellettünk. Létrejött ugyanis a modern Selyemút vasútvonala kelet-kínai
Csöcsiang (Zheigang) tartomány Yivu állomásáról egyenesen Londonba, a Barking
teherpályaudvarra. Tizenkétezer kilométer, két hét, 34 vagon, tele árúval, Kazahsztán,
Oroszország, Fehéroroszország, Lengyelország, Németország, Belgium és
Franciaország érintésével.
Ez a megoldás olcsóbb, mint a légi áruszállítás, és
rövidebb, mint a hajóút. Biztos siker, nem is kétség. De mi, magyarok, valahogy
ebből kimaradtunk, pedig Szíjjártó szerint „központi helyen” fekszünk, de úgy
fest, hogy ezt a véleményét mások nem osztják.
Jellegzetes Fidesz-propaganda. Szeretnék
elhitetni, hogy sikeresek vagyunk, „megkerülhetetlenek”, Kína számára pedig
létfontosságúak. A valóság azonban teljesen más. A pekingi politikai és
gazdasági vezetés számára igazi európai partnerként Németország és az Egyesült
Királyság a legfontosabb, és természetesen ott van Oroszország, mint
természetes szövetséges, amelyikkel számtalan
fontos gazdasági és energia-ügy köti össze. A kínai vezetés amúgysem barátokat
keres, hanem globális nagyhatalomként a világ összes régiójában erősíteni
akarja a befolyását.
Visszatérve a Budapest-Belgrád vasútvonalra: ez
csupán mellékvágány a pekingi külgazdaságnak, persze, szeretik ők a politikai
gesztusokat, meg fontos nekik a Magyarországon élő kínai közösség, de egy ilyen
léptékű szállítási útvonalat csakis olyan országokon át lehet vezetni, ahol
annak politikai és technikai biztonsága garantált. Nálunk a vasúti infrastruktúra
még nagyon távol van a nyugat-európai színvonaltól, aki nem hiszi, látogasson
ki a ferencvárosi pályaudvarra és győződjön meg erről személyesen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése