Nagy jóstehetség nem kellett hozzá, hogy az ember
sejtse, hogy ez lesz a vége. Még emlékszem az egyiptomi buszkatasztrófára,
amelynek sérültjei és az áldozatok hozzátartozói évekig tartó vizsgálódásnak,
egymásramutogatásnak, jogszabályokra történő hivatkozásokra voltak kényszerítve,
amíg szabályosan kicsikarták a nekik járó kártérítést.
Most, a
veronai esetben is valami ilyesmi kezd kibontakozni. Nem tudom, milyen
szerződést kötött a busztársaság a biztosítóval, azt sem tudom, hogy a diákok
láttak-e ilyen dokumentumot, és ha látták, értettek-e belőle valamit, és ha
valamivel nem értettek (volna) egyet, lett volna lehetőség a változtatásra, azt
sem tudom, volt-e az indulás előtt szakmai eligazítás és azon mi hangzott el.
Azt sem tudom, volt-e valami mentési gyakorlat, hiszen erre a sítábor idején
lett volna idő és lehetőség.
Akkor nagy volt a gyász, nagy volt az
összefogás, sok ígéret és fogadkozás hangzott el, sok politikus beszélt arról,
hogy lám, micsoda nagy összefogást lehet válsághelyzetekben tapasztalni,
naponta aggódtunk a sérültekért, miközben azért egy-két apró részlet kiderült,
ami már utalt arra, hogy a dolgok nem egészen úgy mentek, ahogyan menniük
kellett volna. Semmiféle elképzelése nem volt a busztársaságnak a saját felelősségéről,
beleértve az utasok hozzátartozóinak telefonszámairól, vagy másféle elérhetőségéről. Senki sem érzi
kötelességének, hogy tájékoztassa a közvéleményt, amelyik annak idején
gyászolta a baleset áldozatait. A kormányzat is szép lassan megfeledkezik arról, milyen reformelképzeléseket sürgetett.
Én is dolgoztam külföldön, végeztem
konzuli munkát (nem igazi leányálom), és akkor tapasztaltam, hogy egy magyar
turistabuszon van ugyan utaslista, ám azt maguk az utasok írták, egyiküknek sem
jutott eszébe telefonszámot a nevük mellé írni. A busz műszaki hiba miatt egy
autópályán vesztegelt, a sofőr tudta, mi lenne a teendő, ám angolul nem tudta
magát kifejezni, mi mást tehetett, hívta a nagykövetséget.
-Kit értesítsünk, ha baj lenne?
- kérdeztem.
-Miért kell mindig a bajra gondolni? – nevetett rám az egyik utas. Azt
kellett volna válaszolnom, hogy a konzul dolga, hogy minidig a bajra gondoljon,
mert ha a baj már bekövetkezik, akkor már késő gondolkodni, akkor cselekedni
kell.
Szóval Verona.
Csakhogy elmúltak a vészterhes napok,
nyilván a biztosítót kötik a megkötött szerződések, jönnek a jogi csavarok, hogy ez nem is
iskolai kirándulás volt, az intézményfenntartó Klebersberg Központnak is
biztosan megvannak a maga jogi keretei, mert mint kiderült „nem tud fellépni a
károsultak nevében”, Balog miniszter szerencsésen közölte, hogy az eset nem
bizonyult iskolai rendezvénynek.
És szép lassan háttérbe szorulnak az
autóbuszok műszaki felülvizsgálatáról szóló elképzelések, már nemigen
foglalkoznak a sofőrök éjszakai alvásának fontosságával.
Hát körülbelül így állunk Veronával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése