hogy az
első lépést a baloldalon megtették, ám
ez még csak a kezdet. Szétforgácsolódott mozgalommal nem lehet
választásra készülni. A „buktassuk meg Orbán Viktort” nem stratégia. Ezen
a ponton talán nem árt felidézni a brit munkáspárt 1997-es hatalmas sikerét a
náluk sokkal esélyesebbnek tartott konzervatívak ellen. Rádöbbentek, hogy már
nincs esélyük a régi szakszervezeti dumával, de arra is gondolniuk kellett,
hogy sokan ragaszkodnak a múlthoz, sokan éppen családi hagyományok miatt, ami
egyáltalán nem megvetendő. Ezért körülnéztek és rátaláltak egy vagány, kedves,
közepes képességű fiatal, népszerű, jókedvű, kissé populista képviselőjükre,
akit történetesen Tony Blairnek hívtak, majd 1994-ben pártvezetőnek
választottak. Kitalálták, hogy a rend kedvéért mellé állítják John Prescottot,
a régiek emberét, aki majd megszólítja a nyugdíjasokat, képviseli a
folyamatosságot, és nyomja a szakszervezeti banalitásokat, mert van, akinek ez
kell, valamint Peter Mandelsont,
aki majd kitalálja az új gazdasági modellt és
megszerzi az üzleti körök támogatását. Alastair Campbell,egy ravasz
bulvárszerkesztő lett a mindenható kommunikációs vezető(becenevén szarkeverő),
és ezzel a vezetéssel nekivágtak a kampánynak. Pontosan tudták, hogy nem a
program a fontos, mert a programot kevesen olvassák és a pártok, amikor
megnyerik a választást, már legyintenek a programra. Az számít, hogy a vezetők
kinek mit mondanak, hol mondják és hogyan mondják azt, amit mondanak. Tudatosan
megterveztek minden nyilvános szereplést, minden vidéki találkozót,
összehangoltak minden rendezvényt. Blair tárgyalt a kisebb pártokkal és
meggyőzte őket arról, hogy néhány százalékkal semmire sem mennek, csak saját
tekintélyüket erodálják. A Munkáspárt 1997-ben 179 mandátumos többséggel
aratott elsöprő győzelmet. 1974 óta ez volt az első győzelmük. A
magyaroknak is hármas körben kellett volna gondolkodniuk, főleg az MSZP-nek,
amelyik az egyetlen márkanév a baloldalon. Nem a többi baloldali mozgalommal
kellett volna foglalkoznia, hanem olyan jól kommunikáló szakembereket kellett
volna maga mellé vennie, akik ugyanazt
mondják, amit ők, csak másoknak, más
hangsúlyokkal, más prioritásokkal. Ha sikerült volna vonzó programmal és vonzó
személyiségekkel foglalkoznia, akkor
talán lett volna a kisebb pártokban annyi logika, ogy felfogják saját
esélytelenségüket és vonzónak tartottak volna egy vonzó koalíciót. Egy
választási győzelemhez összeálló társaságnak mindig vannak közös pontjai, és
nyilván mindenkinek fel kell adnia bizonyos elképzeléseket. A koalíció kényes műfaj,
végtelen türelem és okos taktikázás is kell hozzá.
És persze,
még valami. Kellene egy hivatásos, kemény, szakértő, elfogult, de mégis hiteles
média is. Londoni diplomata koromban volt szerencsém ismerni egy bizonyos
Nicholas Jones nevű újságírót, aki húsz éven át volt a BBC politikai munkatársa
és úgymond szakosodott a Munkáspárt ügyeire. Ő volt az, aki mindent tudott
róluk, amit ő nem tudott, azt nem volt
érdemes tudni, és sokat segített is nekik.
Hát
valahogy így.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése