Az attól
függ. Nem csak az számít, hogy pontos
vagy-e, hanem az is számít, hogy akarsz-e pontos lenni és kell-e pontosnak
lenni. Ahány ország, annyi pontosság. Vannak híresen pontos országok, ahol a pontosság
nem érdem, hanem természetes magatartás. Svájcban kifejezetten modortalanságnak
számít megkérdezni, hogy egy vonat pontosan indul vagy érkezik-e, mert ezzel az
ember elárulja, hogy a kontinens melyik részéből érkezett. A pontatlanság nem más, mint mások idejének tudatos rablása. Néhány
évtizede a hivatalban, ahol dolgoztam, volt a portán Jelenléti Ív, amit pontban
nyolc órakor a portás önelégülten elzárt a fiókba, a későket jelentette a
munkaügynek. A hivatalnokok tehát pontosan érkeztek, aztán fél kilenckor már a
szemközti presszóban kávéztak.
A diplomáciában alapelv a pontosság, öt-tíz
perc késés megengedett, mert a vendégek számítanak arra, hogy a háziasszony esetleg
még bugyiban és melltartóban szaladgál a konyha és a fürdőszoba között. De hát
mindig a kivételek az érdekesek. Kínában a vendégeket nem érdekli a
háziasszony, az ebédet pontosan 12 órakor kell tálalni, de hát ők így élnek,
hajnalban kelnek, reggelire valami kását esznek, utaznak, dolgoznak, az ebéd
pedig mennyország. Vacsora pontosan hatkor, nincs előtte huzavona, azonnal asztalhoz ülnek, térjünk a tárgyra. Evés után
elköszönés, nincs vesztegetnivaló idő.
Megint mások a törökök. Ha megbeszélt
időpontod van egy török diplomatával, és már egy órája vársz rá, felhívod, azt mondja, már a környéken van és
parkolóhelyet keres, akkor biztos lehetsz benne,
hogy otthon még a zuhany alatt áll. Őt ne sürgesse senki. Ugyan, miről lehet
lekésni? Nézzük csak meg, mire ment Európa azzal a nagy sietségével.
Azért vannak, akik vitték valamire. Például
a finnek. Ha a szerelő tizenegy órára jelzi, hogy érkezik, akkor nyugodtan
ajtót nyithatunk egy perccel korábban, ő már ott áll majd és várja, hogy
szerelhessen. De pontosak a munkában is. Talán nem véletlen, hogy ők gyártják a
világ talán legjobb liftjeit és mozgólépcsőit.
De az igazi történet mindig India.
Ott aztán a pontosság nem szentírás. Egy
alkalommal vacsorára vártuk Pandzsáb állam kormányzóját, akivel egy nagyszabású
magyar filmhónap terveit beszéltük volna meg. Előre jelezte, hogy gépkocsival
jön az állam fővárosából, Chandigarhból (amit mellesleg a francia-svájci Le Corbusier
tervezett), négy órás út, néhány percet késhet. Mondtam is Marinak, milyen
különös, az indiaiak általában a
jövünk-ha-jövünk filozófia szerint érkeznek, de jólesett a kis
figyelmesség. A kormányzó a megbeszélt este hét órakor persze nem érkezett meg,
vártunk, vártunk, nyolc óra, kilenc, tizenegy. Megvacsoráztunk Marival, mi mást
tehettünk volna, bezártam a kaput, hát
majd legközelebb, gondoltam.
Másnap este pontosan hétkor csengettek,
megérkezett a kormányzó. Elnézést kért a késésért, ránézett a sofőrjére, aki
bűnbánóan lesütötte a szemét, de hát zavaros egy állam ez a Pandzsáb, mondta –
ebben igaza volt, még 1947 nyarán
India és Pakisztán Londonban megállapodott arról, hogy Pandzsáb tartományt
kettéosztják, ettől kezdve több konfliktus is kialakult a muzulmánok és a
hinduk között -,
nem tudott időben elindulni.
-Semmi gond – feleltem és még
megtoldottam egy Gandhi-idézettel, miszerint egy barátságnak sokat ki kell
bírnia, máskülönben a barátság nem barátság.
És ezt nem csak megtoldottam, hanem hittem is benne.
Rántottát
vacsoráztunk, kellemes és hasznos este volt. Lehet, hogy így kellett alakulnia?
Korábban megjelent a Népszava "Vélemények" rovatban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése