Nagy zavart keltett a
világban az úgynevezett ’PISA”-teszt (Programme for International Student Assessment, azaz „a nemzetközi tanulói
teljesítménymérés programja). Talán
túlságosan is nagyot. A természettudományos, matematikai és olvasás-szövegértési
kompetenciákat vizsgáló legutóbbi PISA-teszten katasztrofálisan
szerepeltek a magyar gyerekek: az előző felmérés óta nálunk romlott legtöbbet a
gyerekek teljesítménye az EU-tagországok közül. De alapos önvizsgálatok vannak
az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, sőt, még az előkelő, harmadik helyen
végzett finnek körében is.
Nálunk, Magyarországon
pontosan tudjuk, hogy komoly gondok vannak az oktatással, nem tudunk előrelépni
a nyelvoktatásban, a kormányzat többnyire a testneveléssel meg a lovaglás, mint
kötelező tantárgy bevezetésével foglalkozik. Emlékezeteim szerint középiskolai
tanárnak lenni a hatvanas-hetvenes években tekintélyes foglalkozás volt, nem
fizették őket túl, de elhivatottan törődtek a gyerekekkel, noha a gondok már
akkor is egyértelműek voltak. Sok volt az óra, sok volt a tanagyag, a
középiskolában sok felesleges ostobaságot tanítottak nekünk, ám mindenkinek
forró krumpli volt, nemigen mertek a gyökerekhez hozzányúlni. Én magam
általános iskolai tanulmányaimat Indiában végeztem, ott már akkor inspiráltak
bennünket önálló vélemény kialakítására, esszék írására és felolvasására. Lányaim
londoni anglikán középiskolájában pedig már a kilencvenes években csoportos
készségfejlesztési gyakorlatok folytak.
De hát annyi más példát
tudnánk mondani a tantervek folyamatos alakítására, a tanárok rendszeres
képzésére és tisztességes fizetésére, az elmúlt években pedig szemlátomást
éleződött a klasszikus elvek és a reformerek vitája, a praktikus tudásra
nevelés helyett előjöttek politikai
hátterű demagóg szólamok, a „nemzeti nevelés”, a „magyarnak nevelés”, amelyek
mögött nehéz volt igazi tartalmat felfedezni. Komoly tanulság, bár nem könnyű
érteni, hogy egy ilyen világversenyen előkelő helyen szingapúri, vietnami és
sangháji és észt iskolák tanulói végeznek. Sok magyarázatot olvastunk az elmúlt
napokban, sokan megkérdőjelezik, hogy lehet-e egyáltalán összemérni a diákok
képességeit és ha igen, akkor milyen következtetéseket lehet ebből levonni, ha
egyáltalán.
Nálunk szokás szerint
hirtelen fontos lett a téma a politika számára, hiszen mi nem szeretünk
lemaradni nemzetközi összehasonlításokban, ám az is kiderült, hogy komoly,
értelmes nyilatkozatokat ebben az eddig
elhanyagolt témában nem tudtak tenni. Az eredmények ismeretében az ellenzéki pártok Balog Zoltán oktatásért
felelős emberi erőforrás miniszter lemondását követelték, az ezt célzó újságírói
felvetésre a legutóbbi kormányinfón Lázár János úgy reagált: nem érti,
miért kellene lemondania a miniszternek, hiszen nem ő töltötte ki a teszteket. Jól
elviccelte. Balog felelőssége abban van, hogy nem készítettek el egy krisztálytista oktatási stratégiát, és valójában őt ez az egész PISA-dolog meg a nemzetközi összehasonlítás nem is érdekli. Palkovics László oktatási államtitkár is csak
mentegetőzött, szerinte a 2015-ös
felmérésben még nem érvényesült a két évvel korábban bevezetett nemzeti
alaptanterv hatása, a természettudományos mérésnél pedig olyan feladatot
kellett megoldani, amit nincs benne a
magyar tananyagban.
És még egy személyes emlék. 2010-ben Hoffmann Rózsa
államtitkár felhívott Helsinkiben, ahol ügyvivőként dolgoztam, hogy egy
delegációval szívesen kijönne Finnországba tanulmányútra. A részletekre,
mondta, majd visszatérünk.
De valahogy a dolog nem sikerült. Minden maradt a régiben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése