Nem úgy van,
hogy író akartam lenni, ez már gyerekkoromban eldőlt, egyszerűen az lettem, ezt
igazolják az Első Írott Emlékek hat-hét éves koromból. Bármit, bárhol,
bármiről. Csak írni. Ez volt a legkedvesebb időtöltésem. És ez nem is változott.
Történeteket írni. Hogyan jönnek a történetek? Maguktól. Hallok valamit,
beszélgetek valakivel, elképzelem, hogy hallok valamit, elképzelem, hogy
beszélgetek valakivel, képek jelennek meg, hangokat hallok, fantázia, ezt
szokták mondani, gyerekkoromban azt mondták, füllent, később, enyhébben, konfabulál, hogyan csináljunk
megtörténteket a meg-nem-történtekből és a soha-meg-nem-történhetettekből,
fantázia, képzelőerő és egy kis varázslat, hogy a megfelelő pillanatban írjam
le. Nem hamarabb, amikor még éretlen a gondolat és nem is később, amikor már
nem érdekes, amikor már más foglalkoztat, ma már nem számít, keverem a
valóságot a képzeletemmel és ez a legjobb az egészben.
Az első írások persze, kézzel,
átmásolva, javítva, másolva, újraírva, azután végre géppel. Erika. Fogalom volt. Amikor legjobban ment az írás, akkor kellett benne szalagot cserélni. Hogyan-maszatoljuk-össze-magunkat. Nem szeretek újraírni, nem nagyon van
türelmem újraolvasni, amit írtam, elégedetlen vagyok, aztán erőt veszek
magamon, mégis elolvasom. Rossz olvasó vagyok. Nem
eléggé alapos. Másképpen is olvasok, mint egy nem-író. Szeretek többször is
elolvasni egy könyvet, mindig más szempontból.
Pedig
olvasni mindig kell, az olvasás is olyasféle kiszakadás a valóságból, mint az írás. Majdnem. És mindent élvezettel kell olvasni. Mindent, amit csak lehet, a házirendtől és a vasúti menetrend
függelékétől kezdve a Thibault-családig, az Ulysses-től Kipling naplójáig és
Ady Endre publicisztikájáig, mindent. Biztos sok írónak nincs szüksége rá,
nekem szükségem volt rá. Amikor először olvastam Thomas Mannt, arra gondoltam,
így kell írni. Később úgy olvastam, hogy így úgysem lehet írni, akkor meg
minek. Még később már élveztem, ahogyan Thomas Mann írt, én meg majd másképpen
írok, mondtam magamnak. Hallgatni kell másokra, lehet, hogy okos dolgokat
mondanak. Nem kell mindent megfogadni, van az emberben egy ösztönös
szégyenérzet, amiért más jobban tud valamit, azt kell leküzdeni. Érettség kell
ehhez is, mint sok minden máshoz. Látni, hogy a dolgok az életben okkal
történtek, hogy az, amit valamikor véletlennek tartottam, egy jel volt,
előjáték ahhoz, ami később történt, és annak is oka volt, hogy úgy és akkor
történt. Ha rossz dolog történt
velem, hajlamos voltam szerencsétlenségnek tartani, pedig az okulás milyen
fontos, abban is meg meg kell találni a gyönyörűséget, hiszen ahány ember, annyi élet, ahány élet, annyi értelem, és
ahány értelem, annyi keresés, arasznyi az a földzug is, ahol élünk, arasznyi
csak a legtovább fennmaradó hírnév is, ezt írta Marcus Aurelius, akinek
írásai fölött szívesen moralizáltam, máskor meg azt gondoltam, hogy könnyű
moralizálni, amikor az ember éppenséggel római császár.
Az
írás egy külön szoba az életben, ahová csak az író léphet be. Akkor megszűnik a
világ, ott az író egyedül van. Ott lehet önmaga. Akkor minden más csak
értelmetlen összevisszaság, csak ez az egy marad. És ezek az élet
igazi pillanatai. Semmi más nem számít,
sem szerelem, sem család, sem pénz.
Fontos
a siker? Fontos. Még fontosabb, hogy azt érezzem, jól írtam meg valamit, és az
is fontos, hogy tudjam, mikor van kész. Hogy már ne érezzek kísértést, hogy
tovább írjam. Hogy melyik az utolsó szó,
amit még javítok. Hogy pont jó legyen.
Aztán
a nagy kihívások. A siker és a csalódás. Törvényszerű részei az írói életnek,
egyiktől sem kell félni, és egyikben sem kell hinni. A siker ajándék, a jól végzett munka jutalma,
amit vagy megkap az író, vagy nem, nem lehet számon kérni. Vannak, én úgy hívom,
„válságos napok”, amikor nem megy az írás. Úgy érzem, vége. Többé nem leszek
író. Nincs arra biztosíték, hogy a képességem kitart egy életen át. Aztán
visszajön a képesség, de nem az ihlet jön meg, hanem a kitartás és a megszállottság hozza meg az eredményét.
Kurvára kell ám nyomni néha, ezt
Esterházy mondta egyszer, talán viccesen, de közben, ahogy ő tudta csak,
komolyan. Nem egyszerű munka, az író a testét-lelkét feláldozza érte. Nincs
munkaidő, nincs hétvége, nincs szabadság. Cserébe ott van az a szoba. A saját
szobája.
Régen nem szerettem, ha a
társaságomban más írókat dicsértek, ma már nem így vagyok ezzel. Grecsó, Vámos,
Esterházy, Spiró, Korniss, Lengyel - őket személyesen, de a többiek is,
szerencsére sokan, csupa kíváló író. Kortársaim. Milyen jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése