2019. február 8., péntek

Most szedik darabokra az Akadémiát

Nem új írás, de most aktuális. Kosáry Domokos 1990-ben lett az Akadémia elnöke, és hát abban az évben sok más fontos dolog is történt Magyarországon.  Sokan azt gondoltuk, hogy most átéljük a történelmet, mások hittek benne, pedig nem akarták, volt, aki akarta, de nem hitt benne. Meg nem is nagyon tudtuk, hogy mi az a történelem. Kosáry elnök lett, de nem szeretett szerepelni, az újságírókat nem kedvelte, a nyilvánosság nem foglalkoztatta.
         -Vigye el innen az újságírókat – mondta nekem elnöksége első napján némi csendes türelmetlenséggel. – Itt komoly munka folyik.
         -Kíváncsiak az Elnök Úrra – feleltem. Ő volt az átalakult rendszer első akadémiai elnöke, ez magától értetődő volt.  
         -Maga a sajtófőnök – nyugodott bele. De azért jólesett neki.
         Egy hét múltán csakugyan ritkábbak lettek a telefonhívások, az újságírók más hírekre vadásztak.
         Egy délután Kosáry hivatott.
         -Mi van, már nem vagyok elég érdekes? – kérdezte kíváncsisággal vegyes gyanakvással.
         -Ez a dolgok természete – válaszoltam. – Majd lesznek események, és akkor újra érdekesek leszünk.
         -Maga a sajtófőnök, maga tudja – sóhajtott.
         Egy alkalommal vidékről jöttünk haza, ő szokása szerint elől ült, a gépkocsivezető mellett. Este volt már, hosszú ideje nem beszéltünk, azt gondoltam, elaludt.
         -Megmondtam Antall Jóskának is – szólalt meg egyszer olyan halkan, hogy abban sem lehettem biztos, hozzám beszél. – Megmondtam nekik, hogy új korszak van. Többé nem panaszkodhatunk az elnyomóinkra. És nem kenhetünk rájuk semmit.  Ilyen helyzetekben pedig a legnagyobb veszély a saját hülyeségünk. Ettől senki sem fog megmenteni bennünket.
         Hallgattunk egy ideig.
         - Olvasta a Délibábok Hősét? – kérdezte azután.  
         -Nem olvastam – ismertem be. Kosárynál nem lehetett füllenteni, illetlenség is lett volna.
         -Van benne egy jó mondat: „A magyar mindent hisz, mit fél vagy remél”. Így aztán, ha a remények nem válnak valóra, jön a hivatkozás a balsorsra.
         Aztán már nem beszéltünk többet.
         Egy alkalommal, késő délután ült az elnöki irodában, félhomályban. Amikor beléptem, egy sűrűn telegépelt papírlapot tett elém.
         -Ezt nézze meg!
         Szabályszerű feljelentés volt, akadémiai munkatársak listája, mellette feltüntetve, hogy ki volt párttag és ki dolgozott a belügynek.
         -Szabályszerű feljelentés – bökött rá a ceruzájával.
         -Mit csinál vele, Professzor Úr? – kérdeztem.
         -Amit kell – felelte gondolkodás nélkül. Összegyűrte és bedobta a szemétkosarába. Aztán felállt, az ablakhoz ment és kinézett a Dunára.
         -Kommunistáznak – mondta mérgesen. – Ezek a hülyék azt hiszik, hogy ez előreviszi a dolgokat. Én is kommunistázhatnék és az aztán hiteles lenne. De mire mennénk vele?
         1991-ben egyszercsak megjelent Morvai Ferenc, a hirtelen meggazdagodott nagyrédei üzletember, megalakította a „Megamorv-Petőfi Bizottságot” és úgy vélte, hogy a burjátiai Barguzinban megtalálta Petőfi Sándor sírját. El is mondta mindenkinek: „Amire a kommunista Akadémia képtelen volt, az sikerült egy lelkes magyar vállalkozónak.”
Ez azonban csak a látszat volt. Szentágothai akadémikus egyetlen pillantást vetett a csontváz fényképére és máris megállapította: „De hiszen ez egy nő!” – meg hát voltak egyéb, nemzeti színű ábrándokkal összehangolt tévelygések is. „A magyar mindent hisz…” – ez jutott eszembe. Az akadémiai szakemberek véleménye akkor az volt, hogy nem hallgathatunk tovább. Még Szentágothai is felhívott, érdeklődött, hogy mi lesz a következő lépés.
-Morvai  tudomásom szerint Petőfi temetésére készül – újságolta. – Már meg is rendelte az ágyútalpat, amivel a Ferihegyi repülőtéren várják.  Nos, mi lesz?
Beszélnem kell Kosáryval, feleltem neki.
-Maga a sajtófőnök, nem? Hát álljon elő valamivel – és letette a kagylót.
Másnap reggel az irodájában vártam Kosáryt. A téma akkor már valamennyi újságot foglalkoztatta.
-Ki kell lépnünk a nyilvánosság elé, mielőtt mindenkit megbolondít – javasoltam.
         -Szó sem lehet róla – Kosáry nagyon mérges volt. – Azt nyilatkozza az egyik lapban, hogy engem feljelent Gorbacsovnál, mert kommunista vagyok! Ez bolond!
         -Éppen ebben áll a veszélye. Most csak az Akadémia mentheti meg a helyzetet – kicsit patetikusan hangzott, amit mondtam. De hát ez nyilván a hely szelleme volt, ott álltam Barabás Miklós Széchenyi-portréja alatt.
         -Az Akadémia ilyen alakokkal nem áll szóba – mondta Kosáry határozottan.
         -Márpedig elkerülhetetlen. Az Akadémiának állást kell foglalnia, méghozzá nyilvánosan. Elnök Úrnak személyesen.
         -Nekem? – nézett rám Kosáry.
         Nehéz pillanat volt.
         -Igen, a Professzor Úrnak. Meggyőző lenne.
         -Soha – mondta Kosáry. – Soha.
         Másnap megjelent a Magyar Televízió forgatócsoportja az Akadémia székházában. Szokásom szerint magam kísértem Kosáryt a felvételre.
         -Lehet, hogy nagy hülyeséget csinálunk – mondta a lépcsőfordulóban. Megigazította a nyakkendőjét.  – De hát maga  a sajtófőnök. Maga tudja.
         És elmosolyodott. Kis mosoly volt, de fontos.     


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése