Te hol voltál, amikor
történt? Tekintettel arra, hogy a
hercegnő és Dodi autóbalesete vasárnap hajnalban történt, az európaiak nagy
többsége sajnálatos módon ágyban volt és aludt. Ezért a kérdés, amit riporterek
feltettek, így módosult: Hogyan tudta meg? Ami bennünket illet, mi úgy
tudtuk meg, mint a legtöbben: a televízióból. Korán keltünk, kiránduláshoz
készülődtünk, Mari egyenesen a konyhába ment, kávét főzni. Én akkoriban Londonban voltam sajtótanácsos, ezért megszoktam, hogy minden reggel bekapcsolom a televíziót, hogy megtudjam, mi újság a világban. Amikor a képernyőn megpillantottam a feketébe öltözött bemondókat, egy
pillanatig azt hittem, a királynő halt meg. Aztán, ahogy a szavaikból
kihámoztam, hogy mi is történt, úgy éreztem, ez hihetetlen.
-Jönnél? - Mari az ajtóban áll, kezében egy pohár narancslé.
Így tudtuk meg.
Az országot és a sajtót is megosztotta a házasság, a válás,
Diana életformája (ami nem is csoda, hiszen állítólag évente harmincezer fontot
költött tornatrikókra), és természetesen halála is. Sokan az intelligens és finom
Károly pártjára álltak, akinek nehéz gyerekkora volt és ifjúkori szerelméhez,
Camillához olthatatlan testi és lelki vonzalmat érzett (egyesek szexuális
fixációval magyarázzák a kapcsolatot), mások Dianát vették védelmükbe, aki
fellázadt a Palota álszent és képmutató világa ellen, őszintén szerette
Károlyt, aki galádul megcsalta őt. Az azonban majdnem biztos, hogy Diana tette
meg az első lépést abba az irányba, ami bevonta a sajtót mindkettőjük
magánéletébe és végül - erre még visszatérek - az ő vesztét is okozta. Dianát
kettős viszony fűzte a nyilvánossághoz. Szerette, ha írnak róla, és maga is
mindent elkövetett, hogy minél gyakrabban jelenjen meg újságokban, vagy a
televízióban, máskor azonban gyűlölte a fotósokat és riportereket, akik, mint
mondta "nem hagyják élni". Ha néhány napig nem szerepelt, sajtófőnöke
máris körbetelefonálta a vezető lapokat, "kiszivárogtatott" néhány
hírt a hercegnőről, aki másnap elégedetten vette tudomásul, hogy népszerűsége
lankadatlan. Csak hát az úgy nem megy, hogy az ember eljátszadozik a sajtóval,
mint valami építőkockával, mert a sajtó öntörvényű, kiköveteli, ami jár neki.
-Diana úgy érezte - mondta nekem a Daily Mail egyik vezető
újságírója -, hogy addig van életben, amíg a címlapokon szerepel. A királyi
családnak mindig szüksége volt hősökre és anti-hősökre egyaránt és erre ő
ügyesen ráérzett. Állandóan szerepzavarban volt: nem tetszett neki az, amit a
Palota kényszerített rá, állandó ellenállásban volt, azonban szerette Károlyt,
szerette a gyerekeit, nem akarta elveszíteni őket. Amikor aztán a házassága
válságba jutott, kénytelen volt a saját életét élni, de nem tudta, milyen az.
Sok zavar és félreértés nyilván ennek is a következménye. Ő azonban megint
ügyes volt, mert a jótékonysági munkában, a szegény ázsiai és afrikai gyerekek
megmentésében és a taposóaknák elleni küzdelemben újra népszerűvé tudott válni,
miközben játszotta az elvált hercegnő szerepét. Az csak idő kérdése volt, hogy
mikor bukkan fel az életében egy gazdag szépfiú. Ha Dodi nem arab és
történetesen nem Al Fayed-gyerek, hanem egy amerikai üzletember, akkor semmi
baj nem lett volna…
A kiteregetés és a sajtóval játszott bújócska Andrew Morton
1992-ben megjelent (sokak szerint a hercegnővel közösen írt) Diana életének
igaz története című könyvével kezdődött,
amiben a szerző áldozatnak tünteti fel
Dianát, aki Károly hűtlensége és ridegsége következtében szenvedett
evéskényszerben. Naponta ismétlődtek a hisztérikus jelenetek és öngyilkossági
kísérletek, amelyek rettegésben tartották a Kensington-palota személyzetét. A
trónörökös 1994-ben válaszolt az ITV kereskedelmi televízión bemutatott kétrészes dokumentumfilmmel, ami a közéleti
pálya iránt elkötelezett férfit mutatta
be, de azért persze szó esett már Camilla Parker-Bowles-ról is, akit Károly
"közeli barátnak" nevezett, ami a brit zsurnalisztika nyelve szerint
kimondottan szexuális játszótársat jelent. A film egyébként remekmű volt,
készítői elkísérték Károlyt külföldi útjaira, ott voltak vele, amikor Skócia
vadregényes tájain órákat töltött festőállványa mögött.
Aztán
megint Diana következett, a BBC egyik legnépszerűbb sorozatában, a Panorámában,
főműsoridőben. Rosszkedvű, bánatos beszélgetés volt, az ember biztosra vette,
hogy Diana rögtön elsírja magát. Itt hangzott el a később sokat idézett mondat:
"Ebben a házasságban hárman voltunk, tehát egy kicsit nagy volt a
zsúfoltság." A válás szemlátomást megviseli Dianát, bár anyagilag nem jár
rosszul, megfosztják a királyi címtől, nem jár neki se pukedli, se főhajtás. A
válóperi ügyvédje annyira átéli védence lelkiállapotát, hogy elhagyjta
feleségét és három gyerekét. Aztán egyszercsak szellőztetni kezdik a
bulvárlapok, hogy Diana randevúzik Dodi Fayeddel, a Harrods áruház dúsgazdag
egyiptomi tulajdonosának aranyifjú fiával. A Spencer és a Fayed családot régi
barátság köti össze. Dodi amúgy vőlegény, mennyasszonya, a csinos, de üres
tekintetű Kelly Fisher a televízióból tudja meg, hogy Dodi mással randevúzik, a
riporterek már érzik a vérszagot, ott gyülekeznek az elhagyott amerikai manöken
házánál, aki nem is okoz csalódást: sírva mutatja az eljegyzési gyűrűjét és
bejelenti, perelni fogja az arab fiút, amiért hülyét csinált belőle
ország-világ előtt. Dodinak azonban most mindennél fontosabb Diana, de az öreg
Mohammed-al-Fayednek, ha lehet, még fontosabb. A dúsgazdag üzletembernek minden
sikerült, igyekezett beépülni a brit társadalomba, nem csak a londoni
szimbólumként ismert Harrods áruházat vásárolta meg, de Windsor ingatlanjainak
nagyrészét is. Egyetlen bánata, hogy nem lehetett brit állampolgár, néhány
elhallgatott millió miatt kérelmeit sorra elutasították, az itteni szokás
szerint indoklás nélkül, de rebesgették, hogy a háttérben Khashoggi, a hírhedt
arab fegyverkereskedő áll, aki Fayednek rokona. A britek pedig tartanak attól,
hogy a hatalmas Fayed-vagyonnak legalábbis nagyrésze innen származik. Fayed
szíve vágya volt, hogy közel kerüljön a királyi családhoz, ezért aztán egy
jótékonysági rendezvényen ő ismertette össze a két fiatalt azzal a szándékkal,
hogy az ellenállhatatlannak tartott Dodi számára előkészítse a hódítás talaját.
Ha a frigy létrejön, Fayed lehetett volna a királyi trónörökösök
nevelő-nagyapja. Következik néhány nyaralás a Fayed-család luxusjachtján, ami azért
Dianának tetszett. A sajtót persze gondosan "nyomra vezették", mind a Fayed-család, mind Diana munkatársai
pontosan tájékoztatták a kiéhezett riportereket arról, hogy a szerelmespár
Szardínia szigetén, Cala de Volpe öbölben, a Jonikal nevű jachton találhatóak.
Diana már akkoriban panaszkodott arra, hogy "nem hagyják békében",
telefonon állítólag barátnőinek pedig azt mondogatta, hogy "sohasem volt
ilyen boldog." Ma már természetesen senki sem tudja megmondani, hogy mi
lett volna a történet vége. Dodi nem volt nősülős típus, nem tartom
valószínűnek, hogy feleségül vette volna a hercegnőt. De hát, mit lehet tudni?
Diana halála, ez köztudott, valóságos sokkot váltott ki
Nagy-Britanniában. Mi volt ennek az oka? Először is: a hercegnő ismert, a
nyilvánosság előtt élő személyiség volt, fiatal, aki drámai módon vesztette életét meglehetősen különös
egyiptomi származású szeretője mellett, aki állítólag az amerikai filmszakmában
tevékenykedett, de senki soha nem látta dolgozni. Rögtön felvetődött a
merénylet gondolata, hiszen a brit királyi családot akkor már egy ideje nem
titkolt aggodalommal töltötte el az a tudat, hogy William és Harry trónörökösök
nevelőapja Dodi Al Fayed lesz, ám a baleset után kiszivárgott részletek ezt az
elméletet lassan eloszlatták. Az események lavináját azonban szerintem Tony
Blair indította el. Vasárnap hajnalban telefonon értesült az eseményekről.
Azonnal hívta sajtófőnökét, Alastair Campbellt, a londoni politikai élet
konspirátorát, akiről korábban már megemlékeztem. Blairt köztudottan jó
kapcsolat fűzte Dianához, de Károlyhoz is, és tudta, hogy a királyi család és
az elvált hercegnő kapcsolata miatt igen érzékeny helyzetben egyáltalán nem
mindegy, hogy milyen hangot üt meg. Blair választói körzetében, a Newcastle-hoz
közel eső Sedgefield-ben töltötte a hétvégét. Campbell azonnal megérezte a nagy
lehetőséget, kocsiba ült és a miniszterelnökhöz utazott. Nem volt egyedül, a
kisváros már hemzsegett a tudósítóktól, akik kíváncsiak voltak a kormányfő első
nyilatkozatára. Blair vasárnap templomba ment, más programja nem volt és nem is
tervezett más programot. Campbell közölte az újságírókkal, hogy a
miniszterelnök nem készül nyilatkozatra, ne is számítsanak semmire.
Természetesen
mindenki maradt.
Blair
reggel kocsiba ült, indult a templomba. Amikor odaérkezett, mintha meglepte
volna a hatalmas tömeg, a televíziós társaságok számtalan kamerája. Lehajtott
fejjel, láthatóan az események hatása alatt indult a templom kapuja felé,
amikor a riporterek hangosan kérték, hogy szóljon néhány szót. Blair
megtorpant, mint aki maga sem tudja, hogy mit tegyen, mint aki nem is akar beszélni,
de azt is tudja, hogy egy ország lesi most a szavait. Csak állt ott, szomorú
tekintettel, zakója vállán és haján megcsillantak az esőcseppek. Aztán
szembenézett az újságírókkal, tett néhány lépést a nedves füvön. Különös módon,
egyszercsak ott termett egy állványra helyezett mikrofon. Blair odalépett és
mintha keresné a szavakat, mondott néhány mondatot. Közben szemlátomást a
könnyeivel küszködött. Így kezdte: Diana a nép hercegnője volt és az is
marad. Hogy ezt követően mit mondott, az már majdnem mindegy. Ezzel a
mondattal állt az emberek érzéseinek hullámhosszára, ezzel a néhány szóval
fejezte ki, amit az emberek éreztek vagy amit akartak érezni. Délután már ezt a
mondatot ismételte valamennyi rádió és televíziós adó, másnap ezzel a címmel
jelentek meg a nagy lapok.
Diana, a nép hercegnője.
Campbell jó munkát végzett.
Az első órákban még az a hír tartotta magát, hogy a fekete
Mercedeszt a botrányfotósok (paparazzók) hajtották bele a végzetes macska-egér
játékba. "Minden újságírónak vér tapad a kezéhez" - nyilatkozta
Spencer gróf, Diana öccse. A vezető londoni bulvárlapokhoz már reggel
megérkeztek a balesetről készült első fényképek. A Daily Mail neves
főszerkesztője, Sir David English akkoriban maga mondta el nekem, hogy már be
is tervezték a hétfői címoldalra a gépkocsi roncsában fekvő véres testeket
ábrázoló fotót, ebben a hangulatban azonban elálltak ettől az ötlettől.
-Fel sem merült bennem - nyilatkozta Sir David ártatlan
arccal néhány nappal később a televízióban - hogy ilyen képet valaha is
elfogadjak a paparazzóktól.
Azt nem tette hozzá, hogy a képért még korábban egy millió
fontot fizettek.
A királyi család is rosszul ismerte fel a helyzetet. A
hercegnő halálának másnapján és az azt követő majd egy héten át teljes
mértékben elzárkózott a nyilvánosság elől a skóciai Balmoral-kastélyban,
miközben Londonban milliók álltak sorba a St. James palota előtt, hogy beírják
nevüket az emlékkönyvekbe. Utólag kiderült, hogy Károlyt sem akarták elengedni
Párizsba, egykori felesége holttestéért, sőt, ahhoz sem járultak hozzá, hogy a
koporsót a királyi lobogóval fedjék le. A trónörökös azonban szembeszállt
szüleivel, az Udvar sajtófőnökének azt ajánlotta, hogy kösse fel magát a Palota
zászlórúdjára, majd elrepült Párizsba. Tettével nagyon sok hívet szerzett
magának, határozottsága egyúttal egy új élet kezdetét is jelentette
számára.
A sajtó, felmérve a közhangulatot, Károly és a fiúk
védelmére kelt, a királyi család ellen fordult, érzéketlennek, féltékenynek és
képmutatónak nevezte az uralkodót. Aztán Erzsébet megjelent Londonban a temetés
előestéjén, mondott egy beszédet a televízióban, hozzájárult, hogy a Buckingham
Palota zászlórúdján a brit lobogó félárbócon lengjen[1], és ezzel minden
helyreállt. A britek megbocsátottak. Erzsébet és az Udvar szakértői azonban
levonták a tanulságot: a média már jogot formál arra, hogy megtudja, mi zajlik
a királyi család berkeiben. Tehát akkor teszik jól, ha tudomásul veszik a
megváltoztathatatlant. Károly ötvenedik születésnapi ünnepségére ennek fényében
már beengedték a televíziót is, a nézők annak is szemtanúi lehettek, amikor a
trónörökös anyukám-nak szólította az uralkodót, a korábban kritikus
hírlapírók pedig elégedetten és némileg büszkén csettintettek.
Délután körbeautózzuk Londont Marival és a lányokkal. Gyászos hangulat, sokan virágcsokrokkal igyekeznek a Kensington Palotához, amit, hála diplomáciai rendszámunknak, megközelíthetünk. Hát igen, a Nép Hercegnője.
A brit televízió egyik legsikeresebb sorozatában a főszereplő Hacker rövid elemzést ad a brit sajtóról, amit röviden így ültethetnék át magyar viszonyokra: „Ismerem ezeket a lapokat: A Magyar Nemzetet azok olvassák, akik azt hiszik, hogy ők irányítják az országot. A Népszabadságot azok, akik azt hiszik, hogy nekik kellene vezetniük, a Népszavát azok, akiknek a feleségeik hiszik azt, hogy nekik kellene vezetniük az országot. A Világgazdaságot azok veszik, akik azt hiszik, hogy mindenhez értenek, a 168 órát pedig azok, akik egykoron azt hitték, hogy mindenhez értettek. A Blikket nem érdekli, hogy ki vezeti az országot, csak nagy mellei legyenek.
A brit televízió egyik legsikeresebb sorozatában a főszereplő Hacker rövid elemzést ad a brit sajtóról, amit röviden így ültethetnék át magyar viszonyokra: „Ismerem ezeket a lapokat: A Magyar Nemzetet azok olvassák, akik azt hiszik, hogy ők irányítják az országot. A Népszabadságot azok, akik azt hiszik, hogy nekik kellene vezetniük, a Népszavát azok, akiknek a feleségeik hiszik azt, hogy nekik kellene vezetniük az országot. A Világgazdaságot azok veszik, akik azt hiszik, hogy mindenhez értenek, a 168 órát pedig azok, akik egykoron azt hitték, hogy mindenhez értettek. A Blikket nem érdekli, hogy ki vezeti az országot, csak nagy mellei legyenek.
[1] Diana halála előtt a Palotán nem lengett brit zászló, csak a mindenkori
uralkodóé (Royal Standard of the United Kingdom), de csak akkor,
amikor az uralkodó hivatalosan ott tartózkodott. Szigorú rend szabályozza, hogy hol és mikor
használják az uralkodói zászlót, ami mindig jelenlétet szimbolizál egy másik
rezidencián, közlekedési eszközön, a Parlamenten, vagy egyes esetekben egy
látogatási helyszínen, ezért aztán soha nem engedhető félárbócra. A britek nem
vették jó néven, hogy a Palota nem fejezi ki Diana halála miatt a gyászát, így
pár napos alkotmányossági hezitálás után kompromisszum született, amikor
felhúzták a brit lobogót (Union Jack) azért, hogy félárbócra engedhessék. Attól
kezdve a Union Jack leng a Palotán, amikor az uralkodó máshol
tartózkodik. Diana halálával új hagyományt teremtett: nemzeti gyász alkalmával
azóta eresztik félárbócra a Palotán a brit zászlót, mint az történt a Queen Mother
halálakor, a szeptember 11-i támadások, és a 2005.július 7-i londoni
bombatámadások alkalmából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése