2017. január 19., csütörtök

A Nagy Mellékvágány


Évek óta beszél a Fidesz vezetése egy kínai kölcsönből fejlesztett Budapest-Belgrád vasútvonalról, ami hozzájárulna ahhoz,hogy az ázsiai árucikkek gyorsan és hatékonyan jussanak el Európába. Szíjjártó Péter, a legnagyobbakat mondó külügyminiszter, aki valaha regnált a Bem rakparton, odáig ment 2014. szeptember 4-én, hogy „a kínai vállalatok számára Magyarország lett Európa kapuja”. Lehet, hogy sokan elhiszik az efféle mondatokat, de aki egy kicsit is ismeri az ázsiai nagyhatalom lehetőségeit, az tudja, hogy nekik minden európai ország kapu, hiszen árucikkei gyakorlatilag elárasztják kontinensünket. Miért éppen Magyarország lenne a kapu?
         És a szokásos módon, miközben mi itthon nagyokat mondunk, és ezen a belgrádi dolgon rágódunk, a világ megint elment mellettünk. Létrejött ugyanis a modern Selyemút vasútvonala kelet-kínai Csöcsiang (Zheigang) tartomány Yivu állomásáról egyenesen Londonba, a Barking teherpályaudvarra. Tizenkétezer kilométer, két hét, 34 vagon, tele árúval, Kazahsztán, Oroszország, Fehéroroszország, Lengyelország, Németország, Belgium és Franciaország érintésével.  
         Ez a megoldás  olcsóbb, mint a légi áruszállítás, és rövidebb, mint a hajóút. Biztos siker, nem is kétség. De mi, magyarok, valahogy ebből kimaradtunk, pedig Szíjjártó szerint „központi helyen” fekszünk, de úgy fest, hogy ezt a véleményét mások nem osztják.  
Jellegzetes Fidesz-propaganda. Szeretnék elhitetni, hogy sikeresek vagyunk, „megkerülhetetlenek”, Kína számára pedig létfontosságúak. A valóság azonban teljesen más. A pekingi politikai és gazdasági vezetés számára igazi európai partnerként Németország és az Egyesült Királyság a legfontosabb, és természetesen ott van Oroszország, mint természetes szövetséges,  amelyikkel számtalan fontos gazdasági és energia-ügy köti össze. A kínai vezetés amúgysem barátokat keres, hanem globális nagyhatalomként a világ összes régiójában erősíteni akarja a befolyását.
Visszatérve a Budapest-Belgrád vasútvonalra: ez csupán mellékvágány a pekingi külgazdaságnak, persze, szeretik ők a politikai gesztusokat, meg fontos nekik a Magyarországon élő kínai közösség, de egy ilyen léptékű szállítási útvonalat csakis olyan országokon át lehet vezetni, ahol annak politikai és technikai biztonsága garantált. Nálunk a vasúti infrastruktúra még nagyon távol van a nyugat-európai színvonaltól, aki nem hiszi, látogasson ki a ferencvárosi pályaudvarra és győződjön meg erről személyesen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése