2018. június 15., péntek

Életem 50.: XXIV. Sétám Simon Peresszel


1993 decemberében, Antall József  halálakor a Külügyminisztérium engem jelölt kísérőnek  Simon Peresz  akkori izraeli külügyminiszter mellé, aki a temetésre utazott Budapestre. Hát nagy izgalomban voltam, végtére is a világpolitika egyik meghatározó személyiségéről volt szó. A protokoll előírja, hogy ilyen alkalmakkor a magasrangú vendégeket a megfelelő módon kísérni kell, tehát mindig kéznél kell lenni, de soha nem szabad tolakodónak vagy tudálékosnak lenni. Külügyi szolgálati autó vitt reggel a Kempinksi szállodához, ahol a küldöttségnek egy egész emeletet lefoglaltak. David Krausz nagykövet az előcsarnokban várt, együtt szálltunk be a liftbe.
            -Gyalog megyünk a Parlamentbe – újságolta. – Szombat van, Peresz nem ül autóba.
            -Gyalog megyünk? – rémültem meg.
            -Mondtam: gyalog. – Krausz kiváló ember volt, őszinte, olykor nyers, máskor szikrázóan humoros férfi. Büszke voltam arra, hogy a munkán túlmenő, baráti  kapcsolatba kerültünk egymással. A Felvidéken nevelkedett, némi tájszólással, ám kifogástalan szókinccsel beszélt magyarul. Fiatalon került Izraelbe, miniszter lett, majd teljesült nagy álma, nagykövet lehetett Budapesten.
            A szállodai folyosón erőteljes testalkatú, szigorú tekintetű fiatalemberek várakoztak. Beléptünk  Peresz lakosztályának előterébe, majd a szalonba. A külügyminiszter ingujjban kávézott az egyik karosszékben, előtte, az asztalon hivatalos iratok. Felállt, kezet fogtunk. Volt néhány előkészített mondatom, amivel elő akartam jönni, hogy micsoda megtiszteltetés, meg, hogy mennyire örülök, de a kézfogásában és a mosolyában volt valami megnyerő közvetlenség, ami nevetségessé tette volna a formális hablatyolásomat.
            -Igyunk egy kávét, mielőtt elindulunk – javasolta. Leültünk és percekkel később úgy beszélgettünk hármasban Krausszal, mintha régi évek óta ismernénk egymást. Aztán felkerekedtünk.
            -Visel golyóálló mellényt? – érdeklődtem.
            -Nem – felelte.
            Valószínűleg kétkedve nézhettem rá,  mert kigombolta fehér ingét.
            -Tessék, győződjön meg róla. Tökéletesen megbízom a biztonsági emberekben. Ha őket kijátssza valaki, akkor a golyóálló mellény sem segít.
            Így sétáltunk végig a belvároson, a Kempinski szállodától a Parlamentig.
            -Járt már Izraelben? – kérdezte tőlem a miniszter valahol félúton.
            -Nem – feleltem.
            -Pedig Jeruzsálemet az életben egyszer látni kell – mondta.
            A Parlamentben a szertartáson aztán külön váltunk, csak arra kellett ügyelnem, hogy mindig legyen közöttünk szemkontaktus.
            Mielőtt elváltunk, átadta a névjegyét és ráírt egy telefonszámot. Megköszönte a segítségemet, barátságosan meglapogatta a vállamat.
            -Ha egyszer arra jár, mindenképpen hívjon fel.
            Ezt természetesen nem vettem komolyan,  és soha nem is éltem a lehetőséggel. Így utólag, nagyon sajnálom.     

           

            

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése