Előszó
Uram,
legközelebb egy nyomtatvány „anyja neve”
rovatba írja be, hogy Marx Károly. Senkinek sem fog feltűnni.
1.
A mese 2008.
őszén kezdődött, amikoris megkezdtem diplomáciai szolgálatomat Helsinkiben,
ahová elkísért feleségem is. Elutazásunkat megelőzően, 2008. augusztusában ezt egy
„Ideiglenes külföldön tartózkodás bejelentése” című nyomtatványon bejelentettük
települési önkormányzatunk okmányirodájában, megadva finnországi
elérhetőségünket. A kijelentkezés tényéről igazolást állítottak ki, jól tessék
megőrizni, mondták.
-Vajon miért kell jól megőrizni? –
kérdeztem kedvesen érdeklődve.
-Ez a szabály – felelte az
ügyfélszolgálatos tisztviselőnő közömbösen. – Jól meg kell őrizni.
Állandó budapesti lakásunk üresen
maradt. Csak mellesleg jegyzem meg, hogy minden minden magyar állampolgár egyidejűleg két
lakóhellyel rendelkezhet az Európai Unióban, erre is van jogszabály, amit
Magyarországon nemigen ismernek. Az egyik a bejelentett (állandó) lakóhely,
melynek nincs elévülési ideje; a másik értelemszerűen a tartózkodási
(ideiglenes) lakóhely, a mi esetünkben ez a cím szerepelt a nyomtatványon. Szóltunk
a postásnak, hogy elutazunk, ő azt felelte, hogy milyen jó nekünk, de most neki
is jó, mert kapott két fürdőjegyet a
Rudasba a visszeres lábaira.
2008 decemberében újabb kitöltés
történt: feleségem egy 08T1011 „Adat- és Változásbejelentő lapot” töltött ki, amelyben
vállalta, hogy fizeti az egészségügyi szolgáltatási járulékot, és ezt
benyújtottuk (értsd: postán elküldtük) az illetékes elsőfokú állami
adóhatósághoz, méghozzá, valamilyen oknál fogva két példányban. Ezen a
nyomtatványon feltüntettük állandó lakhelyünket, finnországi postai címünket azonban rovat
hiányában nem szerepeltethettük az előbb idézett uniós joggyakorlat ellenére.
A hazaküldött adatlapra semmiféle
válasz nem érkezett. Feleségem TAJ-kártyája érvényben volt, orvosi költségeit
az OEP részben, a szabályoknak megfelelően fizette, sőt, 2010-ben megkapta az
Európai Egészségbiztosítási Kártyát is.
Minden rendben lévőnek látszott.
2.
Vagy
legalábbis mi így gondoltuk. Ám Magyarországon az ember soha ne gondolja, hogy
az ügyei rendben lévők. Egy alkalommal rám is tört a kételkedés, hogy valóban minden ügyünk rendben van-e,
ezért felhívtam telefonon a Külügyminisztérium egy (ahogy mondani szokták:
illetékes) munkatársát, aki megkérdezte, hogy feleségem kitöltötte-e a 08T1011.
jelzésű lapot, igenlő válaszomra pedig azt felelte, hogy akkor minden rendben
van, mert a külképviseleti dolgozók által fizetett nem csekély
társadalombiztosítási összeggel együtt a házastársak társadalombiztosítási
járulékát is levonják és továbbítják az illetékes hivatalnak.
Mialatt azonban én Finnországban
diplomáciai kiküldetésemmel voltam elfoglalva, a hazai államigazgatás gépezete
működésbe lendült. Az APEH levelet küldött üres lakásunkba, amit természetes
módon nem vehettünk át. Ajánlott küldeményeket a magyar szabályok szerint visszaküldik a feladónak, a
harmadszori sikertelen kézbesítés után úgy tesznek, mintha átvettük volna.
Végtére is mi a különbség? Bárki is
foglalkozott az ügyünkkel az APEH-ben, nem jutott el hozzá – mert a rendszer
hibájából el sem juthatott hozzá - az „Ideiglenes külföldön tartózkodás
bejelentése” dokumentum, és az sem tűnt fel neki, hogy a 08T1011 dokumentum
aláírásának helyszíne – hogy, hogy nem – Helsinki volt.
Tovább árnyalta a képet, hogy kiküldetésem
ideje alatt 2009 nyarán – még mindig mit sem sejtve a fölöttünk sokasodó
viharfelhőkről – vidékre költöztünk. Annak rendje és módja szerint kiváltottuk
a lakcímkártyánkat, a település okmányirodájában leadtuk a korábbit. Van még
további teendőnk? Nincs, felelte készségesen a tisztviselő.
2011 őszén, végleges hazatérésünk
napjaiban kemény hangú levél érkezett a NAV megyei Igazgatóságától,
gyakorlatilag már a végrehajtók kopogtak a kapun, hogy a magyar állam számára
visszaszerezzék a be nem fizetett járulék ellenértékét. Felhívtam az OEP
budapesti központját, az ügyfélszolgálatos hang azonban azt javasolta,
forduljak a megyei adóhivatalhoz, nekik „már semmi közük ehhez a
dologhoz”. Ugyancsak felhívtam volna a Külügyminisztérium akkor még
illetékes munkatársát, ám ő akkor már nem dolgozott a Bem rakparton és újabb
tudálékoskodó kérdéseimre senki sem tudott válaszolni.
Felhívtam a NAV megyei illetékesét, ügyintézőnket, és
megkérdeztem, hogy mégis, mit kellett volna tennünk, amit nem tettünk meg vagy
nem helyesen tettük meg?
Kérdésemet az ügyintéző nem értette, hogyan is érthette volna. Ő nem
tanácsokat szokott adni, ő ügyeket intéz, azért fizetik.
-Beszéljen az ügyfélszolgálattal –
javasolta némileg elhűlve. – Ott firtasson.
Az ügyfélszolgálati hívást mintegy fél
órás várakozás után feladtam, és inkább elmentem firtatni a megyeszékhelyen működő hivatalba.
Az ügyfélszolgálatos hölgy alaposan
elolvasta a levelet, amit az ő hivatalától kaptunk, majd rám nézett.
-Ön az adózó állami adóhatósághoz
bejelentett képviselője?
-Nem, én az adózó férje vagyok.
-Van az adózótól eseti vagy állandó,
közjegyző által hitelesített meghatalmazása?
-Nincs – feleltem.
-Sajnos, ezesetben nem segíthetek.
3.
Végtére
is: mi történt? Az (akkori) APEH megkapta Helsinkiben feladott levelünket,
válaszolt rá a nyomtatványban feltüntetett címre, azaz állandó lakásunkba. A
postás – bár tudta, hogy nem vagyunk Magyarországon – bedobta a postaládába az
ajánlott levélről szóló értesítést, majd újból és újból bedobta, hiszen neki
más dolga nem volt. Település szerinti
önkormányzatunk tudomásul vette, hogy ideiglenesen külföldön tartózkodunk, de
ezen túl semmiféle kötelezettséget az okmánnyal kapcsolatban nem vállalt. Akkor
meg mi szükség van rá? Az OEP nem tudta, hol vagyunk – vagy nem akarta tudni -,
ugyan nyilván érzékelte, hogy az orvosi
számlák 2008 és 2011 között Finnországban keletkeztek, de hát minden számlának
nem járnak utána.
Nyilvánvaló volt, hogy az elmaradt
összeget be kell fizetnünk, efelől kétségem sem volt. A társadalom működését évtizedek óta figyelő közíróként azonban – egy kiscsoportos óvodás
naivitásával – 2011 őszén levelet írtam a megyei NAV vezetőjének, rákérdezve,
hogy vajon mit kellett volna tennünk, amit nem tettünk meg. Mi az, ami adott esetben elvárható egy magyar
állampolgártól azon túl, hogy két nyilatkozatban is tájékoztatja az illetékes
államigazgatási szerveket és ő maga is állami kiküldött, tehát valamelyest
lehet igénye némi segítségnyújtásra. A levélre másfél éve nem érkezett válasz. Miért
is érkezett volna?
Ugyan feladtam már a küzdelmet, de egy utolsó próbát mégis
megér a dolog, gondoltam, és a kérdést telefonon is feltettem az
ügyintézőnknek. Azt is elmondtam, hogy annak idején kitöltöttük az „Ideiglenes
külföldön tartózkodás bejelentése” című nyomtatványt. Az ügyintéző már kissé terhesnek tartotta örökös
érdeklődésemet, de felsorolta, hogy milyen törvényeket nem tartottam be, majd
hozzáfűzte azt a demagóg érvet, miszerint a „törvény nem ismerete nem
mentesít”. Erre én visszakérdeztem, hogy ő vajon tisztában van-e az európai
jogrendszer összes törvényével, ezen
belül az állampolgárok külföldi tartózkodására vonatkozó szabályokkal, de az
ügyintéző azt felelte, hogy cseng a másik telefonja és letette a kagylót. Azt
is szerettem volna megtudni, hogy a 2012 január elsején
létrejött Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, amelyiknek
feladata többek között a személyes
adatok védelméhez, valamint a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismeréséhez való jog érvényesülésének ellenőrzése és elősegítése, vajon illetékes-e
az ügyemben, a telefonközpontos kapcsolt is egy illetékest, aki azonban
közölte, hogy tévedés forog fenn, mert sem ő, sem a Hatóság ilyen ügyekben nem
illetékes.
A NAV rövidesen
„végzés” formájában közölte, hogy az összeget be kell fizetnem, a végzést
az Art. 123. §-ra, 151. §. (2)-(6) bekezdéseire, továbbá a közigazgatósági
hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.
Törvény 72. § (2) bekezdésén alapul. Természetesen hosszú felsorolás érkezett
azokról a törvénycikkekről, amelyek alapján fellebbezést nyújthatok be, ám
fellebbezésre nem is gondoltam.
Néhány héttel később találkoztam egy régi ismerősömmel, aki történetesen az
adóhivatalban dolgozik. Végighallgatta a történetemet, megveregette a vállamat,
ugyan már, felelte, a magyar államigazgatásban ha egy ügy magától nem intéződik
el, az nem is fog elintéződni, és nálunk amúgyis minden rendszer addig működik
jól, amíg nem lép be a felhasználó, az én esetemben az állampolgár.
Világos, gondoltam. Csak azt nem értem még mindig, hogy
miért kell ehhez nyomtatványokat kitölteni?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése