Sokan teszik fel újra ezt
a kérdést. 2001 szeptember 11-én is ezt kérdezték tőlem ismerőseim, gondolván,
hogy diplomata lévén többet tudok, mint ők. És ezt a kérdést ma is sokan teszik
fel: és csakugyan, mi történik? Idén márciusban gyakorlatilag nyomtalanul
eltűnt egy maláj repülőgép több száz utassal a fedélzetén. Hamiskás
magyarázkodások, utólag komolytalannak bizonyult szakértői állásfoglalások, na,
most már sejtjük, de mégsem, látunk nyomokat, de mégsem. Miközben gyakorlatilag
a világ valamennyi állampolgárát – beleértve vezető politikusokat – rendszeresen
lehallgatják és megfigyelik. A repülőtereken sokszor megalázó ellenőrzéseket hajtanak
végre az utasokon. Aztán egyszercsak kiderül, hogy amikor baj van, akkor senki
sem tud semmit, miközben úgy tesz, mintha mindent tudna. Hónapok óta tudjuk és
látjuk, mi folyik Ukrajnában, gyakorlatilag Európa szomszédságában, egy
geopolitikailag igen érzékeny zónában. Látjuk, hogy mi történik a
Krím-félszigettel, mi történik az ország keleti vidékén. Egyszer ölelkezünk
Putyinnal, egyszer pedig ellenségnek tekintjük. Valójában mit gondolunk? Mégis,
mi történik? Az amerikai hírszerzés állítólag tudta, hogy az orosz szakadárok
milyen fegyvereket kapnak Moszkvától. Csakugyan onnan kapták? Csakugyan tudták?
Ha tudták, miért hallgattak? Ha a
világban tudtuk, hogy mi történik Ukrajnában, miért engedtük, hogy a polgári
légijáratok érintsék ezt a területet? Másképpen is fogalmazva: vajon manapság
van-e joga egy légiutasnak ahhoz, hogy tudja, merre repül a gép, amire jegyet
vesz? Megint másképpen: ezt a járatot a KLM és a maláj légitársaság közösen
üzemeltette, ezért könnyen lehet, hogy aki jegyet váltott, nem is tudhatta, hogy
maláj vagy holland repülőgépre száll fel. És ha már itt tartunk: a hollandoknak
is lehetett volna beleszólásuk abba, hogy a gép milyen útvonalon repül. A
felelősség tehát, mint sok más esetben, megoszlik. Mindenkinek vállalnia
kellene a rá eső részt. Szomorú történetek. Nem tanulunk belőlük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése