2018. július 4., szerda

Svájci vonal


Apa mindig azt mondta: Svájc olyan, mint valami unalmas álom. Hát jó, mondtam egyik tavaszi este, Londonban, Európa térképe fölé hajolva, vacsora közben, legyen idén Svájc. A lányok némán tudomásul vették a döntést, tizenévesek voltak akkoriban, nem lelkesedtek a hosszú autóutakért.  
         -Felmegyünk a Rigire fogaskerekűvel – mondtam jókedvűen.
Úgy terveztem, hogy első nap Bázelig eljutunk, másnap onnan folytatjuk utunkat az Alpok felé. Hosszas kutatás után találtam egy kis szállodát egy szépen hangzó St. Pantaleon nevű faluban. A világhálón alaposan megnézegettem a fényképeket, amelyek bemutatták a melegvizes uszodát és a gőzfürdőt – a hosszú vezetés után az ember elgörnyedt teste megérdemel egy kis kényeztetést. Nem is kellett csalódnunk – a szálloda a kis falu végében, egy hegyoldalban állt, parkja ápolt és gondozott. A szobák, az ágy huzata, a fürdő, a fürdőben a törölköző, a kis erkély, a kis erkélyen a virágok, szóval minden a helyén. Soha nem tudnék élni egy ilyen országban, de mindig imponált nekem a tökéletességre való törekvés.
Tizenkét órai vezetés után vártam a pillanatot, amikor a vízbe vethetem magam. Már fürdőköpenyben voltam, Marival pedig éppen ittunk egy korty pezsgőt a sikeres megérkezésre, amikor kopogtak. Az ajtóban a tökéletesen elegáns portás állt. Sötétszürke öltönyt viselt, hófehér inget és galambszürke nyakkendőt. Frizurája olyan volt, mintha éppen a fodrásztól jött volna, a zakója gomblyukában pedig friss virág illatozott.
         -Jóestét, uram – köszönt hibátlan angolsággal. – Remélem, jól érzik magukat…
         -Igen, valóban – feleltem, de volt egy olyan érzésem, hogy a fiatalember nem ezért jött.
         -Szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy a vacsorához várjuk Önöket. Már foglaltunk asztalt is, méghozzá a teraszon, ahonnan a legszebb kilátás nyílik a völgybe. Amennyiben azonban a faluban kívánnak étkezni, a portán a rendelkezésükre bocsátok egy kis térképet, amelynek segítségével könnyedén eligazodhatnak.
         -Igazán kedves – bólintottam, de még mindig nem szabadultam attól a közép-európai szorongástól, hogy a portás még nem mondott el mindent.
         -És lenne még egy apróság – mondta. Ahogyan én azt a közép-európai tekervényes gondolatvilágommal sejtettem. Mindig rosszra kell számítani és az a  rossz többnyire be is következik.
         -Mi lenne az?
         -Az autó – mutatott tétován a parkoló felé.
         -Mi van az autóval? – érdeklődtem.
         -Szabálytalanul parkolt.
         -Az nem létezik – mondtam.
         -Attól tartok, uram, hogy mégis ez a helyzet. Ha lenne szíves lejönni velem, megmutatom, hogy mi a gond.
         -Jöhetek így, vagy vegyek szmokingot? – kérdeztem türelmetlenül. Lehet, hogy az ezer kilométer megviselte az idegrendszeremet, de azért arra emlékeztem, hogy milyen műgonddal helyeztem el az autót a kijelölt helyen.
         -A fürdőköpeny tökéletesen megfelel – mondta a portás. – Biztosíthatom, uram, hogy néhány perc múlva már élvezheti az uszoda örömeit.
         Szótlanul mentünk le a lépcsőn, majd végig a kijelölt gyalogúton a parkolóhoz. Megálltunk az autó mellett.
         -Nos, mi a gond? – néztem ellenségesen a fiatalemberre.
         -Ha alaposabban megnézi, a jobb hátsó kerék a parkolóhelyeket elválasztó sárga festékcsíkon áll.
         -És? Talán tiltja a szabály?
         -Nem tiltja a szabály, uram – a portás önuralma tökéletes volt, de elképzeltem, hogy milyen gondolatok járhatnak a fejében. – De bizonyos svájci vendégeink szemét bánthatja.
         -Azt a benyomást kelti, hogy nincs minden a helyén, ugye?
         -Pontosan így van, uram.
         -Rendben van – beültem a kormányhoz és néhány másodperc múlva helyreállt a rend St. Pantaleonban.
         -Köszönöm, uram – mondta a portás.
         -Nincs mit – feleltem ridegen. Együtt mentünk vissza a szálloda épületéhez.
         -Szabadságát tölti Svájcban? – kérdezte, amikor a bejárathoz értünk.
         -Nem…a koncentrációs táborban elhunyt rokonaim bankbetétei után nyomozok, amelyeket az Ön országa ellopott.
         -Méltányolom, uram, az érzéseit…de akkor én még nem is éltem. Semmiről sem tehetek.
         -Nem baj, fiam – veregettem meg a vállát. – Van ilyen.

Megjelenrt 2018 júniusában a Népszava "Vélemények" rovatban.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése