2021. január 29., péntek

Életem 50.: XIX: A Nagy Kínai Vonatutazás

 

Gondoltam, egyszer megpróbálom. Vonaton, Pekingből Sanghájba. Méghozzá másodosztályon, az úgynevezett hard-sleeper-en, a helyiek között, nem pedig a külföldiek által kedvelt soft-sleeper-en. 1500 kilométer, tizenhat órás út. Kibírható, gondoltam. Fogd fel kalandként, jutott eszembe apám bátorító tanácsa, még gyerekkoromból.A  hard sleeper nem más, mint egy viszonylag normális, háromszemélyes utazófülke, amelyikben az  ülés fölött a kalauz két további ágyat nyit ki, ílymódon mindenkinek lehetősége nyílik az éjszaka vízszintes eltöltésére.
            -Arról, hogy akár egy percre is lehunyod a szemed, ne is álmodj – mondta előre egy brit diplomata-ismerősöm, ám akkor úgy gondoltam, csupán elkényeztette őt a nyugati civilizáció. – Ezért hívják hard-sleepernek.
            A kupéban természetesen nem hárman, hanem öten szorongtunk.  Már a beszállásnál kialakult ez a létszámtöbblet, ez azonban sem utastársaimat, sem a kalauzt nem zavarta, én pedig nyelvi korlátaim miatt nem voltam véleményformáló helyzetben. Néhány gesztussal próbáltam érzékeltetni, hogy kicsit sokan vagyunk, de akkor elővették a híres kínai 1-bites nézésüket: „mit akar itt ez a kerekszemű bajkeverő?”
            A vonat időben kihúzott a pekingi központi pályaudvarról, ettől kezdve a kis társaság – olykor vendégeikkel együtt – lényegében megállás nélkül táplálkozott, körbeadták a a pálinkásüveget, a táskákból különböző dobozok, termoszok, konzervek és üvegek kerültek elő, és amikor már azt gondoltam, hogy több termosz, konzerv és üveg már nem kerülhet elő, még újabb és újabb termoszok, konzervek és üvegek következtek. Étkezések közben – a tilalom ellenére – rágyújtottak, kártyáztak, madzsongoztak, fülsiketítően szóltak a rádiók, előkerültek a kisméretű televíziók és DVD-lejátszók, mindenki élvezte a tömeget és a hangzavart. További  látogatók is érkeztek hozzánk, később utastársaim is felkerestek másokat, a hangulat egyre inkább veterán diákok önfeledt osztálykirándulására emlékeztetett. 
            A vagonban csak egy mellékhelyiség volt, ami előtt minden időpontban olyan végtelenül hosszú sor kígyózott, mintha minden állomáson külön ezért utasok szálltak volna fel. De amikor végre bejutottam! Az nem is látvány volt, hanem egy őskori ásatás lebombázott maradványa. A szag pedig, mint egy gránitszikla, valósággal arculcsapott. Mindegy, gondoltam, magamnak kerestem ezt a kalandot. Este megjelent a kupéban a kalauz, kinyitotta az ágyakat. Enyém volt a legfelső, miután jóindulatú és tapasztalt ismerőseim külön felhívták a figyelmemet ennek fontosságára: és igazuk volt, az üléseket estére belepték az ételmaradékok, az azokból áradó igencsak kellemetlen szagok pedig már cigarettafüsttel és a kiböfögött sörrel egyre erősebben terjengtek a légtérben. Tényleg nem aludtam egy percet sem. Reggel a hatalmas sangháji tömegben igyekeztem visszanyerni önmagamat.

Lehet, hogy mégis soft-sleeperrel kellett volna utaznom?

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése