2017. március 9., csütörtök

Hogyan szervezzünk sikeres ellenzéket?

Úgy fest, hogy az első lépést a baloldalon megtették, ám  ez még csak a kezdet. Nehéz lesz elszakadni a régi MSZP-s fiúktól és lányoktól, de nagyon nehéz lenne csupa új emberrel is kezdeni, ráadásul a baloldalon a továbbra is szétforgácsolódott mozgalommal nehéz lesz közös hangot találni, az idő viszont szorít, a személyes érdekek még mindig fontosabbak az elveknél. A „buktassuk meg Orbán Viktort” nem stratégia.  
Ezen a ponton talán nem árt felidézni a brit munkáspárt 1997-es hatalmas sikerét a náluk sokkal esélyesebbnek tartott konzervatívak ellen. Rádöbbentek, hogy már nincs esélyük a régi szakszervezeti dumával, de arra is gondolniuk kellett, hogy sokan ragaszkodnak a múlthoz, sokan éppen családi hagyományok miatt, ami egyáltalán nem megvetendő. Ezért körülnéztek és rátaláltak egy vagány, kedves, közepes képességű fiatal, népszerű, jókedvű, kissé populista képviselőjükre, akit történetesen Tony Blairnek hívtak, majd 1994-ben pártvezetőnek választottak. Kitalálták, hogy a rend kedvéért mellé állítják John Prescottot, a régiek emberét, aki majd megszólítja a nyugdíjasokat, képviseli a folyamatosságot, és nyomja a szakszervezeti banalitásokat, mert van, akinek ez kell, valamint Peter Mandelsont, aki majd kitalálja az új gazdasági modellt és megszerzi az üzleti körök támogatását. Alastair Campbell, egy ravasz bulvárszerkesztő lett a mindenható kommunikációs vezető (becenevén szarkeverő), és ezzel a vezetéssel nekivágtak a kampánynak. Pontosan tudták, hogy nem a program a fontos, mert a programot kevesen olvassák és a pártok, amikor megnyerik a választást, már legyintenek a programra. Az számít, hogy a vezetők kinek mit mondanak, hol mondják és hogyan mondják azt, amit mondanak. Tudatosan megterveztek minden nyilvános szereplést, minden vidéki találkozót, összehangoltak minden rendezvényt.
A Munkáspárt 1997-ben 179 mandátumos többséggel aratott elsöprő győzelmet. 1974 óta ez volt az első győzelmük.
Ha Botka nyerni akar, akkor neki is a klasszikus hármas körben kell gondolkodnia: a régiek, a bizonytalanok és a kiégett Fidesz-szavazók, de nem szabad azt a hibát elkövetnie, hogy minden csoporthoz neki magának kell szólnia. Nem a többi baloldali mozgalommal kell foglalkoznia, hanem olyan jól kommunikáló szakembereket kell – most már aztán mielőbb – maga mellé vennie, akik ugyanazt mondják,  amit ő, csak másoknak, más hangsúlyokkal, más prioritásokkal. Azért nem a baloldaliakkal kell foglalkoznia, mert ha csakugyan vonzó programot tud hitelesen előterjeszteni, és sikerül a megcélzott rétegeket maga mellé állítania, akkor a kisebb pártok – bizonyos kivétellel – csatlakozni fognak hozzá, mert így látnak esélyt egy sikeres koalícióban történő részvételre. Egy választási győzelemhez összeálló társaságnak ma is vannak közös pontjai, és nyilván mindenkinek fel kell adnia bizonyos elképzeléseket. A koalíció kényes műfaj, végtelen türelem és okos taktikázás is kell hozzá.  
És persze, még valami. Kellene egy hivatásos, kemény, szakértő, elfogult, de mégis hiteles média is. Londoni diplomata koromban volt szerencsém ismerni egy bizonyos Nicholas Jones nevű újságírót, aki húsz éven át volt a BBC politikai munkatársa és úgymond szakosodott a Munkáspárt ügyeire. Ő volt az, aki mindent tudott róluk,  amit ő nem tudott, azt nem volt érdemes tudni, és sokat segített is nekik.
Hát valahogy így.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése