2021. június 2., szerda

Előszavak XVIII. - Elbert, Onódy, Bejrút

Mondhatnám, hogy ez írói pályám új korszaka. Ez a három könyv, amit később követett egy negyedik, a  de arról majd később.  Ahogy a festőknél is van ilyen, úgy érzik, kimerítették a műfaj lehetőségeit, másképpen akarnak alkotni, mást és más formában akarják elmondani, hogy hogyan látják a világot. Egy pálya korszaka azonban nem feltétlenül egy megjelent mű időpontjához kötődik, hanem egy gondolathoz, ami sokkal korábban megjelenik az agyában. Az író maga sem gondolja még, hogy ez majd egy új korszakot jelent, először még elutasítja, nem tudja, hogyan illeszkedik majd a személyiségéhez és a korábbi műveihez. Az én új korszakom 1983. március 9-én kezdődött, Elbert János, a nagyszerű egyetemi tanár, műfordító és esszéista titokzatos halálának napján. A hírek szerint ezen a hideg, télies napon látszólag előzmények és ok nélkül Siófokra utazott. A Bányász-üdülőben ivott egy kávét, utána sétálni ment a szeles mólóra, majd a Balaton harminc centiméteres, hideg vízében megfulladt. Tudtam, hogy ez nem igaz. Honnan tudtam? Vagy csak sejtettem? Évekig nyomoztam, számos súlyos ellentmondást találtam, hazugságokat, ferdítéseket, eltitkolt vagy megmásított tényeket, és felépítettem a saját elméletemet. Sokat segített, hogy londoni külszolgálatom idején megismerkedtem egy ukrán diplomatával, aki mesélt néhány érdekes történetet az orosz titkosszolgálat munkájáról.  Nyolc kiadót járt meg a kézirat, érzékenynek tartották a témát,  a címtől egyenesen megijedtek, volt, aki a KGB bosszújától tartott, végül "A halál oka:politikai gyilkosság" címmel 2006-ban a Mérték vállalta be. Az Onódy-könyv egy tehetséges, ám túlzottan hataloméhes magyar üzletemberről szólt, akit koholt vádak alapján elítéltek, a Bejrút pedig az 1975-ben szerencsétlenül járt Malév-gépről. Erre még visszatérek, mert személyes kötődésem is van hozzá. 
    Ez az az új műfaj, amibe beleszerettem, a doku-fiction, amiben kedvemre használtam tényeket és mozgattam a fantáziámat, kevertem a megtörténteket a meg-történhetett-volna lehetőségekkel. 
    A három könyvet követte egy negyedik, annak is külön története van. Nem is akármilyen. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése