2021. május 26., szerda

Leszállás Minszkben és túszdráma a fedélzeten

A vasárnapi Ryanair-történetről jutott eszembe, hogy tavaly nyáron megjelent a "Túszdráma a fedélzeten" című doku-regényem, amiben egy varsói eset kapcsán összefoglalom az elmúlt évtizedek jelentős repülőgép-eltérítéseit és eltérítési kísérleteit, valamint egyes politikai motivációkat. 
A mostani, példa nélkül álló eset ismeretében talán nem árt felidézni, mi is történt 1976. június 27-én:  a Palesztin Népi Felszabadítási Front és a német Forradalmi Sejtek nevű szervezet két-két tagja Athénban, kihasználva a repülőtéri ellenőrzés hiányosságait feljutott az Air France 139-es, Tel-Avivból Párizsba tartó járatára, és a görögországi felszállás után hatalmába kerítette a gépet. A terroristák először a líbiai Bengáziba repültek, ahol a gépet feltöltötték üzemanyaggal, majd tovább indultak Uganda fővárosa, Kampala felé.
            Előre megtervezett terv és útvonalválasztás volt, az akció pedig még a legképzettebb hírszerző szerveket is meglepte.  Athén ugyan szerepelt azoknak a repülőtereknek a listáján, ahol a biztonsági intézkedések hiányosak voltak, de a görög hatóságok csak a vállukat vonogatták. Uganda, ez a viharos múltú közép-afrikai ország ebben az időszakban a hírhedt diktátor, Idi Amin Dada uralma alatt állt, aki az előző esztendőkben, az 1972-es müncheni olimpián a Fekete Szeptember által végrehajtott vérfürdő üdvözlésével, Adolf Hitler méltatásával számos tanújelét adta Izrael-ellenességének, tehát a gépeltérítők előre kidolgozott terv szerint cselekedtek. E feltételezést erősíti, hogy Amin rendkívül szívélyes „vendéglátónak” bizonyult: miután az Air France járata június 28-án leszállt a kampalai repülőtéren, az ugandai diktátor a terroristák használatára bocsátotta az Entebbe terminálját, lehetővé tette, hogy újabb palesztin fegyveresek csatlakozzanak hozzájuk, sőt, katonaságot is kirendelt a védelmükre. A gépeltérítők a landolás után két csoportra osztották az Airbus utasait, és az izraeli állampolgárok, illetőleg a zsidó származásúak kivételével mindenkit szabadon bocsátottak. Végül a géppel érkező 246 fő közül 94-en maradtak túszként az Entebbe repülőterén, akikhez a francia nemzetiségű Michael Bacos kapitány és a személyzet önként csatlakozott. A terroristák foglyaikért cserébe negyven Izraelben és 13 más országban raboskodó palesztin terrorista fogoly három napon belüli szabadon bocsátását követelték. ..
        Ennyit előzetesként....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése